ÖSSZEFOGLALÓ TÁBLÁZAT
A SZAKSZERVEZET ÉS A KÖZALKALMAZOTTI TANÁCS JOGKÖREIRŐL
|
SZAKSZERVEZET |
KÖZALKALMAZOTTI TANÁCS (KÉPVISELŐ) |
Munkahelyeken
(intézményekben) |
A
szervezkedés (működés) joga
A munkavállalók alkotmányban biztosított
joga, hogy szociális, gazdasági és társadalmi érdekeik előmozdítása, védelme
érdekében érdekképviseleti szervezetet, szakszervezetet alakítsanak. A szakszervezet
joga, hogy a munkaszervezeteken belül szerveket működtessen, települési,
területi, ágazati és országos szervezeteket (szövetségeket) alakítson,
valamint nemzetközi szövetséghez csatlakozzon (Alkotmány 70/C. §, Mt. 14-19.
§). Kollektívszerződés-kötés
joga
A szakszervezet a közalkalmazottak
jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (Kjt), valamint a Munka törvénykönyve
(1992. évi XXII. törvény, Mt) vonatkozó részei alapján jogosult kollektív
szerződést (KSZ) kötni. Az Mt., a Kjt.
és a 138/1992. (X. 8.) sz. kormányrendelet a közalkalmazottak jogviszonyával
összefüggő számos fontos kérdést a kollektív szerződés szabályozási körébe
utal. A KSZ hatálya azokra is kiterjed, akik nem tagjai a kollektív
szerződést kötő szakszervezet(ek)nek. Együttműködési,
tájékoztatási jog
Az állami szervek, a helyi
önkormányzatok és a munkáltatók kötelesek a szakszervezetekkel együttműködni,
ennek keretében érdek-képviseleti tevékenységüket az ehhez szükséges
információk biztosításával elősegíteni, valamint észrevételeikre,
javaslataikra vonatkozó részletes álláspontjukat és ennek indokait harminc
napon belül velük közölni. A munkáltató köteles döntése előtt a
munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezettel véleményeztetni a
munkavállalók nagyobb csoportját érintő munkáltatói intézkedések tervezetét, így különösen a munkáltató
átszervezésére, átalakítására, szervezeti egység önálló szervezetté
alakulására, privatizálására, korszerűsítésére vonatkozó elképzeléseket. A véleményezéssel kapcsolatos eljárásra
az Mt. 66. § irányadó azzal, hogy a tizenöt napos határidőt a tervezetnek a
munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezet képviselőjéhez való
érkezésétől kell számítani. A szakszervezet a munkáltatótól minden
olyan kérdésben tájékoztatást kérhet, amely a munkavállalók munkaviszonyával
összefüggő gazdasági és szociális érdekeivel kapcsolatos. A munkáltató ezt a
tájékoztatást és intézkedésének indokolását nem tagadhatja meg. A
szakszervezet ezen túlmenően jogosult a munkáltatói intézkedéssel
(döntéssel) kapcsolatos álláspontját, véleményét a munkáltatóval közölni,
továbbá ezzel összefüggésben konzultációt kezdeményezni. [Mt. 21., 22. §
(1) bekezdés.] Ellenőrzési jog A szakszervezet jogosult ellenőrizni
a munkakörülményekre vonatkozó szabályok megtartását. Ennek keretében
a munkaviszonyra vonatkozó szabályok végrehajtásáról az
érintett szervtől tájékoztatást kérhet, és a szükséges
felvilágosítást, adatot rendelkezésére kell bocsátani. A szakszervezet az ellenőrzés során észlelt hibákra és mulasztásokra
a végrehajtásért felelős szervek figyelmét felhívhatja, és ha azok a
szükséges intézkedéseket a kellő időben nem teszik meg, megfelelő eljárást
kezdeményezhet. Ennek eredményéről az eljárást lefolytató szerv a szakszervezetet
tájékoztatni köteles. [Mt. 22. § (2)-(3) bekezdés.]
Kifogásolási
(vétó-) jog
A munkáltatónál képviselettel rendelkező
szakszervezet jogosult a munkavállalókat, illetve ezek érdekképviseleti
szerveit közvetlenül érintő jogellenes munkáltatói intézkedés (mulasztás)
ellen kifogást benyújtani. A
kifogást a munkáltató vezetőjéhez, a kifogásolt intézkedésről való tudomásszerzéstől
számított öt munkanapon belül kell benyújtani. Kifogást az intézkedés
megtételétől számított egy hónapon túl nem lehet benyújtani. Nincs
helye kifogásnak, ha az intézkedéssel szemben a munkavállaló jogvitát
kezdeményezhet. Ettől eltérően, ha a munkáltató a szakszervezeti
tisztségviselő munkaviszonyát a közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv
előzetes egyetértése hiányában szüntette meg rendes felmondással
(felmentéssel), a munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezet
jogosult kifogás benyújtására. Ha
a munkáltató a kifogással nem ért egyet, egyeztetésnek van helye. A kifogással
kapcsolatos egyeztető tárgyalást a kifogás benyújtásától számított három munkanapon
belül kell megkezdeni. Ha az egyeztetés hét napon belül nem vezet eredményre,
az eredménytelenség megállapításától számított öt napon belül a szakszer- |
· RÉSZVÉTELI JOGOKAT gyakorol
az adott munkáltatónál foglalkoztatott közalkalmazottak közössége nevében
az alábbiak szerint (Kjt. 16. §). · EGYÜTTDÖNTÉSI JOG a kollektív
szerződésben meghatározott jóléti célú pénzeszközök felhasználására,
illetve az ilyen jellegű intézmények és ingatlanok hasznosítására. · VÉLEMÉNYEZÉSI JOG a munkáltató
döntése előtt: a) a munkáltató gazdálkodásából származó
bevétel felhasználásának tervezetéről; b) a munkáltató belső szabályzatának tervezetéről; c) a közalkalmazottak nagyobb csoportját
érintő munkáltatói intézkedés tervezetéről; d) a korengedményes nyugdíjazásra és a megváltozott
munkaképességű közalkalmazottak rehabilitációjára vonatkozó elképzelésekről; e) a közalkalmazottak képzésével összefüggő
tervekről; f) a munkáltató
munkarendjének kialakí-tásáról és az éves szabadságolási tervről. · TÁJÉKOZTATÁSI JOG A
munkáltató legalább félévente köteles tájékoztatni a közalkalmazotti
tanácsot a részmunkaidős és a határozott időre szóló foglalkoztatás
helyzetének alakulásáról. [Kjt. 16. § (3)] · KONZULTÁCIÓHOZ VALÓ JOG
CSOPORTOS LÉTSZÁMLEÉPÍTÉS ESETÉN Ha a munkáltató
csoportos létszámcsökkentés végrehajtását tervezi, a döntést megelőzően
legalább 15 nappal köteles a közalkalmazotti tanáccsal, közalkalmazotti
tanács hiányában a munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezetek és
a munkavállalók képviselőiből létrehozott bizottsággal (a továbbiakban
együtt: a munkavállalók képviselői) konzultációt kezdeményezni, és azt a
döntésének meghozataláig vagy a megállapodás megkötéséig folytatni. Ez a
kötelezettség a jogutód nélkül megszűnő munkáltató esetében a munkáltató
felszámolóját, illetve végelszámolóját terheli. A konzultációt megelőzően
legalább hét nappal a munkáltató köteles írásban közölni a) a tervezett
csoportos létszámcsökkentés okait, b) foglalkoztatási csoportok szerinti megosztásban a tervezett
létszámcsökkentéssel érintett, illetve c) a Kt. 38/A. § (1)
bekezdésében meghatározott időszakban foglalkoztatott munkavállalók
létszámát. A konzultáció során a munkáltató megfelelő időben
köteles a munkavállalók képviselőivel írásban közölni a) a létszámcsökkentés végrehajtásának tervezett időtartamát és
időbeni ütemezését, b) a kiválasztás szempontjait, valamint |
|
SZAKSZERVEZET |
KÖZALKALMAZOTTI TANÁCS (KÉPVISELŐ) |
Munkahelyeken
(intézményekben) |
vezet
bírósághoz fordulhat. A bíróság nemperes eljárásban, tizenöt napon belül
dönt. A kifogásolt intézkedést a munkáltató és
a szakszervezet közötti egyeztető tárgyalás befejezéséig, illetve a jogerős
bírósági döntésig végrehajtani nem lehet, illetve végrehajtását fel kell
függeszteni. (Mt. 23. §) Munkahelyi
nyilvánosság igénybevételének joga
A munkáltató
köteles biztosítani annak lehetőségét, hogy a szakszervezet az általa
szükségesnek tartott információkat, felhívásokat, valamint tevékenységével
kapcsolatos adatokat a munkáltatónál szokásos vagy más megfelelő módon
közzétegye. A szakszervezet joga, hogy a munkaidő
után, illetve munkaidőben, a munkáltatóval történt megállapodás szerint, a
munkáltató helyiségeit érdekképviseleti tevékenysége céljából használhassa
(Mt. 24. §). Tájékoztatási
jog a munkáltató jogutódlása esetén
Jogutódlás
esetén a jogelőd és jogutód munkáltató - legkésőbb a jogutódlást megelőzően
tizenöt nappal - köteles tájékoztatni a munkáltatónál képviselettel rendelkező
szakszervezetet a jogutódlás a) időpontjáról vagy tervezett időpontjáról, b) okáról, c) a munkavállalókat érintő jogi, gazdasági és
szociális következményeiről, továbbá
- a megállapodás érdekében - köteles konzultációt kezdeményezni a munkavállalókat
érintő tervbe vett egyéb intézkedésekről. A
konzultációnak ki kell terjednie az intézkedések elveire, a hátrányos
következmények elkerülésének módjára, illetve eszközére, továbbá e
következmények enyhítését célzó eszközökre. A
jogelőd és a jogutód munkáltató akkor is köteles a tájékoztatási és
konzultációs kötelezettségét teljesíteni, ha a jogutódlást megalapozó döntést
a jogelőd munkáltatót ellenőrző szervezet vagy személy hozta meg. A jogelőd
és a jogutód munkáltató nem hivatkozhat arra, hogy a konzultációs és
tájékoztatási kötelezettséget azért nem teljesítette, mert az ellenőrző
szervezet vagy személy a jogutódlásról szóló döntéséről a tájékoztatást
elmulasztotta. A
jogutódlásra vonatkozó rendelkezésekből eredő - e § szerinti -
kötelezettségek a jogutód nélkül megszűnő munkáltató esetén a munkáltató
felszámolóját, illetve végelszámolóját terhelik. Ha a munkáltató eljárása során megsérti a
szakszervezet jogait, a szakszervezet ennek megállapítása iránt bírósághoz
fordulhat. (Mt. 85/B. §)
Tájékoztatási,
konzultációs kötelezettség a munkáltató átadása esetében
[Kjt. 25/A. § (1)-(2) bek.] Ha
a munkáltató személye azért változik meg, mert az alapító vagy a munkáltató
döntése alapján a munkáltató egésze vagy egy része (szervezeti egysége,
anyagi és nem anyagi erőforrásainak vagy feladat- és hatáskörének meghatározott
csoportja) a Munka törvénykönyve vagy a köztisztviselők jogállásáról szóló
törvény hatálya alá tartozó munkáltató számára kerül átadásra, a munkáltató
átadásra kerülő szervezete, illetve tevékenysége keretében foglalkoztatott
közalkalmazott közalkalmazotti jogviszonya az átadás időpontjában megszűnik. Az
átadó és az átvevő munkáltató legkésőbb az átadást megelőzően harminc nappal
korábban köteles tájékoztatni a közalkalmazottat, a munkáltatónál
képviselettel rendelkező szakszervezetet és a közalkalmazotti tanácsot
(közalkalmazotti képviselőt) az átadás a)
időpontjáról, b)
okáról, c)
a
közalkalmazottakat érintő jogi, gazdasági és szociális következményeiről, továbbá
köteles a szakszervezettel és a közalkalmazotti tanáccsal (közalkalmazotti
képviselővel) konzultációt kezdeményezni a közalkalmazottakat érintő tervbe
vett egyéb intézkedésekről. A konzultációnak ki kell terjednie az
intézkedések elveire, a hátrányos következmények elkerülésének módjára,
illetve eszközére, továbbá a következmények enyhítését célzó eszközökre. Az
esélyegyenlőségi terv elfogadása [Mt. 70/A. § (1) bek.]
Az esélyegyenlőségi tervet (2003. évi
CXXV. törvény) a munkáltató és a szakszervezet együttesen fogadja el. Sztrájkjog
A munkabeszüntetés joga az 1989. évi
VII. törvény által szabályozott keretek között valamennyi munkavállalót
(közalkalmazottat) megilleti. Tehát nem szakszervezeti jogosítvány. Ám a
sztrájk szervezésében, az egyeztető tárgyalások eredményes lebonyolításában,
a törvényes keretek megtartásában a szakszervezetnek megkülönböztetett szerepe
van. A szakszervezeteket megilleti a szolidaritási sztrájk joga. |
c) a munkaviszony megszüntetésével járó, a
jogszabályban, illetve a kollektív szerződésben meghatározottól eltérő
juttatás feltételeit, mértéke meghatározásának módját. A konzultációnak - a megállapodás érdekében - ki kell
terjednie a csoportos létszámcsökkentés a) elkerülésének
lehetséges módjára, eszközére, b) elveire, c) következményeinek
enyhítését célzó eszkö-zökre, valamint d) az
érintett munkavállalók számának csökken-tésére. Ha
a munkáltató és a munkavállalók képviselői a konzultáció során megállapodást
kötnek, azt írásba kell foglalni és meg kell küldeni az illetékes munkaügyi központnak. A
munkáltató és a munkavállalók képviselői között a konzultáció során kötött
megállapodásba ütköző felmentés jogellenes [Mt. 94/F. § (1)]. Ha a
munkáltató eljárása során megsérti a közalkalmazotti tanács vagy a
szakszervezet Mt. 94/B. §-ban meghatározott jogait, a közalkalmazotti tanács,
illetve a szakszervezet ennek megállapítása iránt bírósághoz fordulhat. A
bíróság nyolc napon belül nem peres eljárásban dönt. [Mt. 94/F. § (2)] · A
MUNKAVÁLLALÓK TÁJÉKOZTA-TÁSÁHOZ VALÓ JOG A
munkáltatónak biztosítania kell annak lehetőségét, hogy a közalkalmazotti
tanács az általa szükségesnek tartott információkat, felhívásokat, valamint
a tevékenységével kapcsolatos adatokat a munkáltatónál szokásos vagy más
megfelelő módon közzétehesse. [Mt. 62. § (1)] · A
KÖZALKALMAZOTTI SZABÁLYZAT MEGALKOTÁSÁNAK JOGA A munkáltatóval együttesen a KT megalkotja a
közalkalmazotti szabályzatot, amely az alábbiakra térhet ki: - a fent felsorolt jogok gyakorlásának módjára,
rendszerességére; - a KT és a munkáltató kapcsolatrendszerét
érintő egyes kérdések részleteire; - a közalkalmazotti szabályzat kollektív
szerződésre tartozó kérdéseket nem szabályozhat. · A
KT választásával és működésével kapcsolatos legfőbb szabályokat az Mt.
43-70. §-ai rögzítik, a KT-választással kapcsolatos egyes kérdéseket pedig a
175/1998. (X. 30.) sz. kormányrendelet szabályozza. · A
működéssel kapcsolatban kiemeljük a következőket: - a munkáltató biztosítja
a KT választásának és működésének indokolt költségeit; - A
közalkalmazotti tanács a munkáltató tervezett intézkedésével kapcsolatos
álláspontját tizenöt napon belül közli a munkáltatóval. Ennek elmulasztása
esetén úgy kell tekinteni, mintha az intézkedéssel egyetértene. A tizenöt
napos határidőt a tervezetnek az elnökhöz, illetve a közalkalmazotti tanács
ügyrendjében megjelölt személyhez való érkezésétől kell számítani. [Mt. 66. §
(1)-(2)] - A KT
jogosítványait sértő munkáltatói intézkedés érvénytelen. Ennek megállapítása
iránt a közalkalmazotti tanács bírósághoz |
|
SZAKSZERVEZET |
KÖZALKALMAZOTTI TANÁCS (KÉPVISELŐ) |
Munkahelyeken
(intézményekben) |
Munkaidő-kedvezmény igénybevételének joga
A munkaidő-kedvezmény mértéke valamennyi tisztségviselőt
figyelembe véve összesen - eltérő megállapodás hiányában - minden három, a munkáltatóval munkaviszonyban
álló szakszervezeti tag után havi két óra. E kedvezmény mértékébe a
munkáltatóval való tárgyalás időtartama nem számít be. A munkaidő-kedvezmény
felhasználásáról a szakszervezet dönt. A kedvezményeket több tisztségviselő
is igénybe veheti, sőt, egy részét az önkormányzati szintű érdekegyeztetésben
részt vevő tisztségviselő számára is össze lehet adni. A munkából való
távolmaradást előre be kell jelenteni. A munkaidő-kedvezmény tartamára a tisztségviselőt
távolléti díj illeti meg. A szakszervezet kérésére a munkaidő-kedvezményből fel
nem használt időtartamot, de legfeljebb a munkaidő-kedvezmény felét a munkáltató
köteles pénzben megváltani. A munkáltató a pénzbeli megváltás összegét az
érintett szakszervezeti tisztségviselők átlagos, előző naptári évi átlagkeresete
alapján állapítja meg, és havonta utólag - bruttó összegben - fizeti ki a
szakszervezet részére. Ezt a pénzösszeget a szakszervezet csak az
érdekvédelmi tevékenységével összefüggő célra használhatja fel. (Mt. 25. §).
A szakszervezetek tisztségviselőit (Mt. 25. §) megillető
munkaidő-kedvezményt a pedagógus kötelező órájának arányos csökkentésével
kell kiadni. (Kt.v. 1. sz. melléklet Harmadik rész II/11.) A számításhoz a
következő módszert ajánljuk: három tagonként (2 óra x kötelező
óraszám) : (4,33 hét x 40 óra heti munkaidő). Így kiszámítható, hogy az adott
intézményben a tényleges szakszervezeti taglétszám alapján mennyi is a heti
kötelező óraszámból kiadandó munkaidő-kedvezmény. Például az általános és középiskolai tanárok
esetében (2 x 20) : (4,33 x 40) = 0,2309 óra hetente. Huszonhét
szakszervezeti tag esetén (27 : 3) x 0,2309 = 2,078, azaz heti 2 óra
munkaidő-kedvezmény a kötelező órából. Óvodapedagógus
esetében (2 x 32) : (4,33 x 40) = 0,3695 óra kedvezmény jár a kötelező
óraszámból. Huszonhét szakszervezeti tag esetén (27 : 3) x 0,3695 = 3,325,
azaz heti 3 óra a kötelező órából. Nem
pedagógus esetében ez heti fél óra,
havi 2 óra. Huszonhét
szakszervezeti tag esetén (27 : 3) x 0,5 = 4,5 óra hetenként a teljes
munkaidőből. A szakszervezeti tisztségviselő munkajogi védelemhez
való joga
A közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv előzetes
egyetértése szükséges a választott szakszervezeti tisztséget betöltő
munkavállaló kirendeléséhez, a tizenöt munkanapot elérő kiküldetéséhez, az
Mt. 150. § (1) bekezdésén alapuló más munkáltatónál történő
foglalkoztatásához, az átirányításához, ha ez a munkavállaló más munkahelyre
való beosztásával jár, továbbá munkaviszonyának a munkáltató által felmentéssel
történő megszüntetéséhez. Az ilyen tisztségviselővel szemben fegyelmi eljárás
elrendelése előtt előzetesen ki kell kérni a megfelelő szakszervezeti szerv
véleményét, illetve a változó munkahelyre alkalmazott tisztségviselő más
munkahelyre való beosztásáról a megfelelő szakszervezeti szervet előzetesen
értesíteni kell. A szakszervezet a munkáltatói intézkedéssel kapcsolatos
álláspontját a munkáltató tájékoztatásának átvételétől számított nyolc napon
belül írásban közli. Ha a tervezett intézkedéssel a szakszervezet nem ért
egyet, a tájékoztatásnak az egyet nem értés indokait is tartalmaznia kell.
Ha a szakszervezet véleményét a fenti határidőn belül nem közli a
munkáltatóval, úgy kell tekinteni, mintha a tervezett intézkedéssel
egyetértene. A tisztségviselővel szemben elrendelt fegyelmi eljárás
esetén ezt azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a szakszervezet a
tervezett intézkedéssel kapcsolatos véleményét a munkáltató tájékoztatásának
átvételétől számított három napon belül köteles közölni. A munkajogi védelem a tisztségviselőt megbízatásának
idejére, illetve annak megszűnését követő egy évre illeti meg, feltéve, ha
tisztségét legalább hat hónapon át betöltötte. Amennyiben a választott tisztségviselő ügyében az
eljárásra jogosult szakszervezeti szerv nem határozható meg, a
jogosultságot az a szakszervezeti szerv gyakorolja, melyben a tisztségviselő
tevékenységét kifejti. A munkajogi védelem a munkáltató személyében bekövetkező
jogutódlás esetében is megilleti a tisztségviselőt. (Mt. 28. §). |
fordulhat. A
bíróság nemperes eljárásban, tizenöt napon belül határoz. (Mt. 67. §) - A
közalkalmazotti tanács jogosultságainak gyakorlásával összefüggésben
jogosult a munkáltató nyilvántartásaiba betekinteni. [Mt. 68. § (1)] - A
közalkalmazotti tanács a munkáltatótól minden olyan kérdésben tájékoztatást
kérhet, amely a munkavállalók munkaviszonnyal összefüggő gazdasági és
szociális érdekeivel, valamint az egyenlő bánásmód követelményének
megtartásával kapcsolatos. A munkáltató a tájékoztatást nem tagadhatja meg.
[Mt. 68. § (2)] - A
közalkalmazotti tanács, illetve tagja a működése során tudomására jutott
adatokat, tényeket csak a munkáltató jogos gazdasági érdekeinek veszélyeztetése,
illetve a munkavállalók személyiségi jogainak megsértése nélkül hozhatja
nyilvánosságra. (Mt. 69. §) - A közalkalmazotti
tanács a munkáltatónál szervezett sztrájkkal kapcsolatban pártatlan
magatartásra köteles. Ennek értelmében
sztrájkot nem szervezhet,
illetve a sztrájkot nem
támogathatja és nem akadályozhatja. A közalkalmazotti tanács sztrájkban
részt vevő tagjának megbízatása a sztrájk idejére szünetel. (Mt. 70. §) · MUNKAIDŐ-KEDVEZMÉNY A
közalkalmazotti tanács tagját havi munkaideje tíz százalékának, elnökét havi
munkaideje tizenöt százalékának megfelelő munkaidő-kedvezmény illeti meg. A
munkaidő-kedvezmény időtartamára távolléti díj jár. [Mt. 62. § (2)] A
közalkalmazotti tanács tagjait és elnökét [Mt. 62. § (2)] megillető munkaidő-kedvezményt
a pedagógus kötelező órájának arányos csökkentésével kell kiadni. (Kt. 1.
sz. mell. Harmadik rész II/11.) · MUNKAJOGI
VÉDELEM A
közalkalmazotti tanács tagjának munkajogi védelmére a választott
szakszervezeti tisztségviselőre vonatkozó szabályokat kell megfelelően
alkalmazni, azzal az eltéréssel, hogy az Mt. 28. §-a szerint a szakszervezeti
szervet megillető jogosultságot a közalkalmazotti tanács gyakorolja. [Mt.
62. § (2)-(3)] A
munkajogi védelmet a közalkalmazotti képviselő tekintetében azzal az
eltéréssel kell alkalmazni, hogy az Mt. 28. §-a szerint a szakszervezeti
szervet megillető jogosultságot – ha a közalkalmazotti képviselő nem
szakszervezeti tisztségviselő – a munkavállalók közössége gyakorolja. Az
egyetértésről a munkáltató tájékoztatását követő tizenöt napon belül a
munkavállalók szavazással döntenek; a szavazás akkor érvényes, ha ezen a választásra
jogosult munkavállalók több mint fele részt vett. A szavazásra egyebekben a
megválasztásra vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni azzal,
hogy a szavazás elmaradását vagy érvénytelenségét az egyetértés megadásának
kell tekinteni. A
munkavállalók előzetes értesítéséről a munkáltatónak megfelelően
gondoskodnia kell. (Mt. 62/A. §) |
Önkormányzatoknál |
Egyeztetési
jog
A területi és települési jelentőségű
kérdésekben az önkormányzat az érintett megfelelő szintű, adott körben reprezentatív szakszervezettel az
önkormányzati érdekegyeztető fórumban egyeztet [Kjt. 6. § (1) bekezdés b)
pont]. Kötelező véleménykérés joga Az önkormányzat döntése előtt az
érintett megfelelő szintű, adott körben reprezentatív szakszervezetekkel
véleményezteti |
NINCS JOGOSÍTVÁNYA! (A KT jogosultsága
kizárólag csak az intézményen belüli ügyekre terjed ki!) |
|
SZAKSZERVEZET |
KÖZALKALMAZOTTI TANÁCS (KÉPVISELŐ) |
Önkormányzatoknál |
- a közalkalmazotti
illetményelőmeneteli rendszer pénzügyi fedezetéül szolgáló költségvetés, - a közalkalmazottak nagyobb csoportját érintő
intézkedés tervezetét [Kjt. 6. § (3) bek.]. A tervezeteket, az
azokról történő döntés előtt legalább 15 nappal meg kell küldeni a
véleményezésre jogosult szakszervezeteknek. MEGJEGYZÉS: A
munkahelyi (intézményi) szinten felsorolt szakszervezeti jogosítványok
értelem szerint vonatkoztathatók a települési szinten is, hiszen az önkormányzat mint intézményfenntartó munkáltatói állami
feladatokat lát el! Kötelező tárgyalás joga A csoportos létszámcsökkentést eredményező döntést megelőzően az
önkormányzat az önkormányzati érdekegyeztető fórumban - az érdekegyeztetésben
részt vevő felekkel - tárgyalást kezdeményez. [Kjt. 38. § (4) bek.] |
NINCS JOGOSÍTVÁNYA! (A KT jogosultsága
kizárólag csak az intézményen belüli ügyekre terjed ki!) |
Ágazati
miniszternél |
Egyeztetési jog
A munkaügyi
kapcsolatokat és a közalkalmazotti jogviszonyt érintő ágazati jelentőségű
kérdésekben az ágazati miniszter – az országos önkormányzati érdek-képviseleti
szervezetek bevonásával – az érintett megfelelő szintű szakszervezetekkel,
az ágazati sajátosságoknak megfelelően ágazati (alágazati) érdekegyeztető
fórumban egyeztet [Kjt. 6. § (1) bekezdés a) pontja]. Kötelező véleménykérés joga
A miniszter az országos önkormányzati érdek-képviseleti
szervezetek bevonásával az érintett megfelelő szintű szakszervezetekkel
véleményezteti a) az ágazatba (alágazatba) tartozó
közalkalmazottak foglalkoztatását érintő döntések tervezetét, b) az ágazatra (alágazatra) vonatkozó
munkajogi szabályozással, illetve a közalkalmazotti illetmény-előmeneteli
szabályokkal kapcsolatos javaslatokat. [Kjt. 6. § (2) bek.] Kötelező tárgyalás joga A csoportos létszámcsökkentést
eredményező döntést megelőzően a miniszter az ágazati (alágazati)
érdekegyeztető fórumban - az érdekegyeztetésben részt vevő felekkel -
tárgyalást kezdeményez. [Kjt. 38. § (4) bek.] |
NINCS JOGOSÍTVÁNYA! |
Kormánynál |
Közalkalmazottak Országos Munkaügyi Tanácsa (KOMT)
Intézményes keretet teremt a Kjt. hatálya alá
tartozó intézményi körben a közalkalmazottak összességét érintő munkaügyi
kérdésekben az országos, ágazatközi szintű szociális párbeszéd működéséhez,
valamint a jogalkotásról szóló törvényben foglalt véleményezési jogok
érvényesítéséhez.
A KOMT tagjai (oldalai) a kormány megbízott
képviselői (Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium,
Pénzügyminisztérium, Mi-niszterelnöki Hivatal, Belügyminisztérium és az
érintett ágazati minisztériumok), a közalkalmazottakat képviselő országos
szakszervezeti szövetségek képviselői (SZEF 6 hely, ÉSZT 3 hely, MSZOSZ 1
hely, LIGA 1 hely), valamint a helyi önkormányzatok országos
érdek-képviseleti szervezeteinek képviselői 1-1 hellyel. A KOMT tehát a
szociális párbeszéd tripartit (háromoldalú) intézménye. Az oldalakat
tájékozódási, véleményezési, javaslattételi és döntési jog illeti meg,
amelyek területeit és gyakorlásának módját a KOMT alapszabálya rögzíti. A
KOMT-ban született megállapodás, állásfoglalás - az oldalak döntése alapján -
a Magyar Közlönyben jelenik meg.
Országos Közszolgálati Érdekegyeztető Tanács (OKÉT)
Az OKÉT intézményes
keretet teremt a közszolgálati alkalmazottak összességét érintő
jövedelempolitikai, bérpolitikai, munkaügyi, foglalkoztatási kérdésekben az
országos szintű szociális párbeszéd működéséhez, megállapodások megkötéséhez,
valamint segíti az érdek-képviseleti szervezetek jogalkotásról szóló
törvényben foglalt véleményezési jogának érvényesítését. Az OKÉT háromoldalú
(tripartit) fórum. Kormányzati oldal: Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi
Mi-nisztérium, Pénzügyminisztérium, Belügyminisztérium, Honvédelmi
Minisztérium, esetenként az érintett más minisztériumok. Szakszervezeti
oldal: Szakszervezetek Együttműködési Fóruma (SZEF - 5 hely), Értelmiségi
Szakszervezeti Tömörülés (ÉSZT - 2 hely), Fegyveres és Rendvédelmi Dolgozók
Érdekvédelmi Szövetsége (1 hely), állandó meghívottak: MSZOSZ (1 hely), LIGA
(1 hely). Önkormányzati oldal: hat országos önkormányzati szövetség 1-1
hellyel.
|
NINCS JOGOSÍTVÁNYA! |